НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ
Методичні ркомендації щодо викладання трудового навчання в 2014-2015 навчальному році /trud/metod.rekom-trudove_navchannja-tekhnologiji-kresle.doc
Методичні рекомендації щодо ведення журналу /documenti/metod_rekomendaciji_oformlennja_zhurnalu.doc
Нормативні документи /documenti/normat_dokumenti.rar
Техніка безпеки /trud/porjadok_provedennja_ta_reestraciji_instruktazhiv_.docx
Програма "Трудове навчаня 5 - 9 клас" (нова редакція) /documenti/programa-2012.doc
Програма "Трудове навчання 5 - 9 клас" /documenti/trud-navch.doc
Програма "Технології" 10 - 11 клас /documenti/tech_st_ak-1-.rar
Основні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів з трудового навчання /documenti/krit-ocinjuvannja_trudove_navch-1-.doc
Перелік необхідних документів в кабінеті обслуговуючої праці /documenti/perel_dok_dlya_obs_prac_.doc
Перелік необхідних документів в шкільних майстернях /documenti/perel_k_neob_dokum_mayst_.doc
Перелік навчальних посібників, технічних засобів навчання та обладнання для шкільних майстерень /documenti/perel_nav_naoch_pos_b_.doc
Структурний план уроку трудового навчання /documenti/planuvannja_urokiv.doc
Положення про майстерні /documenti/polozh_pro_mayster-1-.doc
ІІ ЕТАП ОЛІМПІАДИ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
14 березня 2014 року відбулася олімпіада з трудового навчання (обслуговуюча й технічна праця). Усі учасники виконували завдання для учнів 11 класів. У ній взяли участь 20 учнів з 5 шкіл району, 6 із них вибороли призові місця (І місць – 2, ІІ місць – 3, ІІІ місце - 1).
Найкращі результати показали вихованці:
Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 (5 призерів – І – 2; ІІ – 2; ІІІ – 1; учителі Медвідь О.Ю., Жила А.О.);
Кролевецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 ім. М. Лукаша (1 призер – ІІ місце – 1; учитель Чорненко Г.П.).
Серед учнів місця розподілилися таким чином:
І місце – Василенко Ольга, учениця Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3;
ІІ місце – Борисенко Марина, учениця Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3;
ІІ місце – Марченко Марина, учениця Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3;
ІІІ місце – Страфун Юлія, учениця Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3;
І місце – Литвиненко Євгеній, учень Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3;
ІІ місце – Онікієнко Євгеній, учень Кролевецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 ім. М. Лукаша.
Засідання районного методичного об’єднання вчителів трудового навчання та предмету «Технології»
з теми «Різноманітність форм та засобів навчання – запорука успіху»
Відповідно до плану роботи районного методичного кабінету управління освіти, молоді та спорту Кролевецької районної державної адміністрації на 2015 рік, 27 лютого 2015 року на базі Дубовицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Кролевецької районної ради відбулося засідання районного методичного об’єднання вчителів трудового навчання та предмету «Технології» з теми «Різноманітність форм та засобів навчання – запорука успіху».
Завданнями для проведення методичного об’єднання були визначені наступні: формування технічно та технологічно освіченої особистості, підготовленої до життя та активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства; забезпечення умов для професійного самовизначення школярів вироблення в них навичок творчої діяльності; здійснення допрофесійної та професійної підготовки за бажанням учнів і з урахуванням їх індивідуальних можливостей; виховання внутрішньої потреби й поваги до праці, підготовка до успішної творчої предметно-перетворювальної діяльності та професійного самовизначення тощо.
З вітальним словом до учасників заходу звернулася Касьяненко І.В. – завідувач районним методичним кабінетом.
У рамках методичного об’єднання вчителям було презентовано фрагмент проектної діяльності учнів 11 класу щодо професійного успіху, проведено майстер-клас із практичного використання робочого зошита для контролю знань з предмету «Технології» (учитель Жолобко С.І.).
Учитель трудового навчання Дубовицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів поділився досвідом роботи з теми «Використання не конструкційних матеріалів на уроках трудового навчання», презентував виставку дитячих робіт.
У ході обговорень педагоги звернули увагу на особливості викладання предметів «Трудове навчання», «Технології», обмінялися думками, ідеями.
Медвідь О.Ю., керівник районного методичного об’єднання, учитель трудового навчання Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3, презентувала підручник «Трудове навчання (дівчата) - підручник для 7 класу (авт. Терещук А. І., Медвідь О. Ю., Приходько Ю. М.)», який створено відповідно до чинної програми з трудового навчання для учнів 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів відповідно до вимог Державного стандарту базової повної загальної середньої освіти. Складається з чотирьох розділів, які ознайомлюють учнів із властивостями матеріалів тваринного походження, технологією в’язання виробів гачком, містять відомості про основи техніки, технологій та проектування, технологію побутової діяльності. Посібник розміщено на електронному репозитарії підручників і бере участь у конкурсі навчальних посібників для 7 класу.
Учасники семінару відвідали Дубовицьку криницю - цілюще джерело, розташоване неподалік с. Дубовичі Кролевецького району, у шкільному музеї ознайомилися з історією ремесел, особливостями декоративно-ужиткового мистецтва дубовичан. Керівник музею Гурба В.Г. захопив розповіддю про історико-культурний музейний комплекс «Кочубеївський».
Вітаємо Вас з вашим професійним святом - Днем працівників освіти. Нехай Вам завжди всміхається доля, дарує Вам міцне здоров'я та довголіття.
Пам'ятайте, що без Вас цей світ буде набагато гіршим, адже саме освітяни дають надію людству на подальший розвиток!
Разом ми переможемо!
Шановних колег – учителів трудового навчання Сумщини та небайдужих педагогів інших предметів навчальних предметів – приєднатися до патріотичного руху України – закликає Коренева Ірина Василівна, методист з трудового навчання Сумського ОІППО (тел. 0502399234), яка ініціює виготовлення функціональних виробів (у рамках навчальної програми з трудового навчання та «Технології»), що допоможуть нашим військовим у зоні АТО, захищаючи від холоду та дощу – зокрема, – це пічка «Сумчанка», теплі шкарпетки, стрілецькі та роз'ємні рукавички, плащі тощо.
Допоможемо нашим захисникам виробами, зробленими власними руками. Разом ми переможемо!
Рукавички /trud/rukavichki.zip
Пічка "Сумчанка"/trud/pichka_sumchanka.docx.zip
Плащ-палатка/trud/plashh_palatka.zip
Міні-пічка /trud/voyina.pdf
16 квітня 2014 року у Кролевецькій загальноосвітній школій І-ІІІ ступенів №6 відбулося методичне об'єднання вчителів трудового навчання "Впровадження інноваційних методів навчання та виховання на практиці".
Учасникам семінару був представлений виховний захід "Веслі перегони", на якому у оригінальній, артистичній формі учні продемонстрували свої знання, уміння та навички з трудового навчання.
Сучасне формулювання мети уроку
Одним із основних компонентів процесу навчання є його цілеспрямованість. Метою навчання називають усвідомлене уявлення про кінцевий результат спільної діяльності вчителя та учнів.
Ким цей результат повинен бути досягнутий – вчителем чи учнем? На кого повинна бути спрямована ця діяльність? Для кого слід визначати освітню мету? Питання на перший погляд здається елементарним: звичайно, весь процес навчання спрямований на засвоєння школярами певного кола знань, вмінь та навичок, тому, навчальна мета і повинна визначати результат, якого повинні досягнути учні. Така логіка визначення навчальної мети уроку.
Однак до цих пір в шкільній практиці все ще домінує інша логіка – переважаюча логіка діяльності вчителя, яка виражається в постановці мети стосовно вчителя. Нерідко у відповідності з даною логікою замість мети уроку вказують дію вчителя, а не передбачуваний кінцевий результат: “Розкрити учням поняття...”, “Ознайомити учнів із об’єктами технологічної діяльності”, “Розповісти учням про сутність ...”, “Навчити учнів ...”, “Перевірити знання учнів з теми ...”.
Не знаючи, яким повинен бути конкретний результат навчальної діяльності на уроці, учні не спрямовують необхідних чином свої зусилля на його досягнення. Навчальна мета повинна відноситись перш за все до учнів. Вони повинні чітко знати якими знаннями, уміннями та навичками та на якому рівні (репродуктивному чи творчому) вони повинні оволодіти, які вимоги будуть поставлені по закінченні того чи іншого уроку. Такий результат завжди можна перевірити і виявити наскільки досягнута мета, які виникли прогалини в знаннях, їх причини та яким чином їх можна усунути.
Мета уроку, на якому основна увага буде приділятися вивченню теоретичних питань, має формулюватися так: “Засвоєння учнями понять про фізичні, хімічні й технологічні властивості металів”. Це означатиме, що під час уроку учні повинні глибоко осмислити дані поняття, вміти пояснити властивості чавуну, сталі, кольорових металів, навести приклади їх застосування.
При визначенні мети уроку: “Формування вмінь і навичок пиляння фанери і ДВП ножівкою та лобзиком” передбачається вироблення в учнів умінь та навичок виконання операції пиляння.
Мета уроку конкретизується на основі визначених його завдань і найчастіше формулюється наступним чином: встановити ..., визначити..., розробити ..., розкрити ... тощо. Конкретизація мети уроку шляхом виділення основних завдань уроку дає можливість учням і вчителю бачити послідовність, логіку заняття в цілому, кінцевий і проміжні результати навчально-трудової діяльності. Дидактична мета уроку та його завдання мають бути оголошені вчителем і доведені до свідомості учнів.
Окремо слід спинитись на формулюванні виховних та розвивальних завдань процесу навчання. У загальному вигляді в процесі трудового навчання освітні, виховні та розвивальні цілі знаходяться в нерозривній єдності. Вони поєднані загальним завданням повноцінного, цілісного розвитку школярів.
У визначенні виховної і розвивальної мети конкретного уроку вчитель, з одного боку, керується загальними вимогами до виховання і розвитку школярів з урахуванням тих змін, які нині відбуваються, а з другого - використовує можливості змісту матеріалу й навчальної мети конкретного уроку, орієнтується на наступність і перспективність у вихованні особистостей, які в цьому віці є найбільш сприйнятливими до педагогічних впливів.
До кожного уроку формулюються виховні завдання, що передбачають, який крок у формуванні тих чи інших якостей особистості буде зроблено на даному занятті. Вони визначаються так, щоб повноцінно використовувати можливості змісту навчального матеріалу або організації поведінки школярів для їх виховання.
Не варто забувати, що цілеспрямоване виховання школярів триватиме багато років. Тому треба ставити конкретні виховні завдання і намагатися розв'язати їх саме на даному уроці. Зокрема, не записують до окремого уроку мету «виховати» чи «сформувати». Педагогічно правильніші такі формулювання: «пробуджувати почуття...», «зміцнювати бажання...», «викликати бажання наслідувати...», «виховувати основи...», «закріплювати прагнення...», «заохочувати до праці...», «формувати позитивне ставлення до трудової діяльності». Зміни в якостях особистості дитини відбуваються дуже повільно. Тому, формуючи їх, необхідно багато разів повертатися до однієї й тієї самої мети.
Розвивальні цілі уроків також мають визначатися відповідно до можливостей дітей і конкретного навчального матеріалу. Однак вони мають бути спрямовані на цілісний розвиток особистості учня. Розвиток людини, становлення її особистості — цілісний процес, в якому взаємозалежні різні його сторони: фізичні, інтелектуальні, соціальні, духовні.
Джерело: Коберник О. Урок трудового навчання в умовах проектно-технологічної системи.// Трудова підготовка в закладах освіти. - 2006. - №1. С. 2-5.
Рефлексія уроку трудового навчання
Рефлексія уроку
Підсумок уроку або рефлексія - це усвідомлення учнями отриманих результатів на уроці. Рефлексія з точки зору методики навчання дає можливість більш чітко та виразно закріпити у свідомості учня досягнутий результат. При цьому слід мати на увазі, що рефлексія спрямована не на кількісний аналіз здобутих знань та умінь, а головним чином на якість засвоєних понять учнем. Тобто ключовим моментом буде обговорення не про кількість сторінок тексту, який запам’ятав учень, а що саме він усвідомив на даному уроці, і як він це розуміє.
Найбільш природно та зручно проводити рефлексію у вигляді колективного обговорення через спеціально підготовлені учителем запитання. Учень, який досяг навіть найменшого результату завжди буде готовий його обговорити.
Інакше кажучи рефлексія працює завжди за будь-якого результату, і дає змогу досить раціонально задіяти свідомість учня. Цінність рефлексії з точки зору проектного навчання полягає в тому, що вона допомагає учням у ході обговорень, аналізувати та відповідно планувати свою подальшу діяльність. Рефлектуючи на уроці учень поступово навчається прогнозувати та планувати не лише в проектній діяльності але й переносить та реалізує ці уміння в повсякденне життя.
За Коберником О.